PERANAN PENDUDUK BANDAR MEMELIHARA SUMBER HUTAN

Di kalangan penduduk Melayu di bandar pula,penghidupan moden tidak bermaksud kita harus memisahkan diri dengan cara hidup tradisional.Orang Melayu bandar boleh mengekalkan kaitan dengan hutan dalam konteks hutan melalui penggunaan perkakas dan perabot buatan daripada sumber hutan.

Alat permainan seperti congkak,sepak takraw,gasing dan wau boleh diperkenalkan kepada kanak-kanak disamping alat teknologi moden seperti komputer.

Golongan ini juga boleh membantu dalam pemeliharaan hutan dengan menggunakan keluaran kayu getah yang boleh menjadi pengganti hasil buatan daripada sumber hutan semula jadi.Ahli keluarga harus digalakkan melawat hutan lipur yang berhampiran.Perubatan tradisional yang mementingkan penggunaan sumber hutan harus dipentingkan untuk mengubati penyakit moden yang tertentu.

Dengan cara ini, orang Melayu di bandar tidak akan terasing daripada sumber hutan alam semula jadi selain menikmati berbagai-bagai kemudahan sains dan teknologi.Mereka akan lebih merasai kepentingan pemeliharaan sumber hutan dan seterusnya menyokong usaha yang mulia ini.

0 comments:

Post a Comment